Alles Wat Je Zou Willen Weten Over Numotion

Over Numotion

Adil Gunaslan FotoAdil Gunaslan

Hallo, mijn naam is Adil Gunaslan. Ik ben geboren op 24 Oktober 1971 in Den Bosch. Wellicht verwacht je op dit moment een andere foto bij een dergelijke naam. Ik hoor dat vaker en zal het uitleggen...

Mijn vader komt uit Istanbul, Turkije en behoort tot de eerste generatie turkse migranten in Nederland. Mijn moeder is Nederlandse en tijdens WWII geboren in Magelang, Indonesië. Dat betekende in ieder geval veel verhalen, culturele invloeden en heerlijk eten. Het betekende ook zwaar werk voor laag loon, zodat mijn oudere zus en ik konden studeren en kansen kregen die zij nooit hadden gehad. Zij leerden ons om iets van het leven te maken, anderen te helpen, ruimdenkend te zijn en te geloven in je dromen.

Mijn droom was om een legendarische voetbal spits te worden zoals Cruijf, Maradona of Van Basten. Als je bekend bent met voetbal weet je dat deze droom nooit is uitgekomen :-) Ik heb tot mijn 17e semi-professioneel gevoetbald, maar het zou niet mijn doel in het leven worden.

Commodore C64Commodore C64

Studie

Ik kreeg mijn eerste computer op mijn 13e verjaardag in 1984. Het was een Commodore C64 en ik leerde om games te programmeren uit computer magazines. Daarna volgde een Atari en i386 in de jaren 80.

Na de middelbare school, begon ik in 1990 met de studie Werktuigbouwkunde aan Technische Universiteit Eindhoven. Binnen deze studie wordt onderzoek gedaan naar productieprocessen van bijvoorbeeld auto's, bruggen, vliegtuigen. Ik heb hier veel geleerd. Van fundamentele wetenschap tot mechanica tot energie technologie tot technisch tekenen tot software engineering tot bedrijfsvoering tot het gebruik van Computer Aided Design computers en windtunnels. Ik heb vooral geleerd om veel informatie te absorberen, te reduceren tot de essentie en deze uit te leggen aan anderen.

Ik heb me gespecialiseerd in Technische Bedrijfsvoering en Systems Engineering met een focus op proces optimalisatie en automatisering. Voor mijn scriptie deed ik onderzoek naar Business Process Reengineering en Workflow Management methoden en ontwikkelde ik software om een fabrieksrobot real-time te besturen. I ben afgestudeerd in 1996. Hoera!

Het internet werd net toegankelijk voor het publiek en rond deze tijd ben ik dan ook begonnen met het ontwerp en de bouw van mijn eerste HTML websites. Naast al de technologie en het studeren, heb ik altijd een actief sociaal leven gehad. Ik werkte in een café in Den Bosch, speelde gitaar in een hiphop/metal band en maakte electronische muziek waarbij we een drum&bass wedstrijd wonnen en samen met mijn vriend Alecto het album baby john maakte.

Het Bedrijfsleven

Het Bedrijfsleven

Vers van de Universiteit in 1996 betekende dat ICT banen voor het oprapen lagen. Na bijna 20 jaar studie was het tijd om te gaan werken en mijn eigen geld te verdienen. Na een internet project voor een museum in Den Bosch, begon ik aan mijn eerste echte baan bij Logica. Dit was een goede ervaring bij een groot bedrijf dat voor nog grotere klanten werkt. Logica wilde de juiste persoon op de juiste plek, waardoor ik kon kiezen in welke richting ik wilde gaan. Ik had een voorkeur voor product innovatie strategie en project management in plaats van bijvoorbeeld software ontwikkeling.

Ik begon bij Logica's Mobiele Telecom divisie als junior Project Manager voor KPN in Utrecht. Dit was een klein team van 15 mensen die werkten aan KPN's nummer portabiliteits-service. Dit is een sjieke naam voor het behoud van je nummer als je wisselt van provider. Tijdens dit project, studeerde ik de PRINCE2 Project Management method, maakte ik een Project Plan en Quality Plan en zag ik hoe grote ICT operaties in de praktijk plaatsvinden. Na een soepele oplevering was mijn werk hier afgerond.

Hierna werd ik aangesteld als Quality Manager voor Telfort in Amsterdam. Dit was een team bestaande uit ruim 100 mensen die werkten aan call-center software voor Telfort Nederland. Mijn verantwoordelijkheid was te garanderen dat software ontwikkeling plaatsvond volgens Logica's kwaliteitsprocedures en ITIL. Ik werkte hier samen met ontwikkelaars en project managers, rapporteerde aan management en was contactpersoon voor kwaliteitgerelateerde onderwerpen bij de klant.

Na twee jaar prettig en succesvol te hebben gewerkt bij Logica, groeide mijn passie voor het internet en begon ik het ondernemerschap te voelen. Ik had een aantal startup ideën en het was niet duur om te beginnen. Ik had alleen tijd nodig om innovatieve oplossingen te bouwen die organisaties konden gebruiken. Met een niet al te dure levensstijl hoefde ik alleen een minimum inkomen zeker te stellen.

Een part-time baan bij Logica was geen optie en zij waren op dit moment zelf niet actief met internet technologie. Met het Nederlandse fileprobleem wist ik dat ik 3 uur per dag kon winnen als ik dichter bij huis kon werken. Dat is 15 uur per week extra voor product ontwikkeling. Een baan dichterbij zoeken was wat ik deed...

Ik vond een baan bij een IT bedrijf in Den Bosch dat een business unit wilde starten voor B2B internet diensten. Ze namen hiervoor drie mensen in dienst. We begonnen met advies en ontwikkeling van websites voor twee bestaande klanten, maar werden snel geconfronteerd met een terugslag: ‘er is geen budget voor verkoop’. We wisten dat dit onderwerp terug zou komen, maar dat gebeurde uiteindelijk niet aangezien het bedrijf min of meer failliet ging.

OndernemerschapOndernemerschap?

Ondernemerschap

Als vrijgezel met een paar duizend gulden op de bank, een huurhuis en niet veel te verliezen, besloot ik om de sprong te wagen. Ik ging naar de Kamer van Koophandel en richtte Numotion Internet Solutions op. Met de focus op innovatie vergat ik even te denken aan boekhouders en belastingen, maar uiteindelijk was alles geregeld en vanaf 1 Januari 2000 ben ik officiëel een ondernemer met nul werknemers.

Ik vond mijn eerste opdracht kort hierna. De klant wilde een eenvoudig te beheren website voor 2000 geregistreerde gebruikers. Ik ontwikkelde een maatwerk Content Management Systeem voor hen.

Content Management was nog relatief nieuw, maar de behoefte aan eenvoudig website beheer groeide. Ik besloot om een herbruikbaar Content Management Systeem te bouwen, genaamd Nucontroller CMS (later Numotion WebManager).


Dit modulaire CMS systeem bleek waardevol voor veel klanten en partners/resellers die zelf geen professionele CMS software hadden. Numotion leverde advies, project management, webdevelopment, zoekmachine optimalisatie en ondersteuning en werkte met partners en freelancers om full-service internet diensten te leveren.

Het CMS systeem is gebruikt door grote en middelgrote organisaties zoals GfK, Océ, Spar, Nederlandse Vereniging voor Radiologie en enkele overheidsinstanties. Hierdoor werd Numotion verkozen in de top 20 van meest innovatieve bedrijven in Nederland in 2003. Het is nooit een 'million dollar business' geworden, maar Numotion is elk jaar winstgevend geweest. Ik maakte veel te veel uren, heb veel geleerd en gedeeld, geweldige mensen ontmoet en veel plezier gehad!

Innovatie, Startups & Terugkerende InkomstenInnovatie en Startups

Innovatie, Startups & Terugkerende Inkomsten

Dit soort zaken moet groeien om competitief te blijven en hiervoor heb je meer resources nodig. De opkomst van Open Source Software (FOSS), wat naar mijn mening iets goeds is, maakte het daarnaast lastig om product functionaliteiten up-to-date te houden en om nieuwe klanten te vinden.

Rond 2006 wist ik dat ik een keuze moest maken tussen groei van de activiteiten of onafhankelijk blijven met een focus op innovatie. Aangezien ik voornamelijk passie heb voor product innovatie en marketing strategie en minder voor operationeel beheer was de keuze duidelijk. Ik besloot om onafhankelijk en zonder werknemers een nieuwe start te maken. Geïnspireerd door de innovators en startups in de branche (en mijn vriendin Pauline), besloot ik om nieuwe ideëen te onderzoeken en nieuwe producten te bouwen, terwijl ik actief bestaande klanten en partners bleef ondersteunen.

Met de verworven kennis, wilde ik ideëen lanceren die mij persoonlijk interesseerden en die met minimale arbeid terugkerende, passieve inkomsten konden genereren. Zo kon ik meerdere ideëen tegelijkertijd lanceren zonder opnieuw het wiel uit te vinden. Klinkt slim he?

Ik lanceerde een aantal niche websites om inkomsten te genereren met Google Adsense advertenties en kwam er snel achter dat ‘if you just build it, people will not come’. Ik studeerde Internet Marketing om hogere posities in zoekmachines te krijgen en werd mede dankzij experts zoals Rand Fishkin, Aaron Wall, Avinash Kaushik en Brian Clifton redelijk goed in SEO (Search Engine Optimization), Keyword Onderzoek en Web Analytics. De websites genereerde passieve, terugkerende inkomsten met content die mij niet specifiek interesseerde maar het werkte.

Met een steeds beter Google algoritme en groeiende competitie, werd het steeds moelijker om hoog te scoren met websites die weinig unieke content en backlinks hebben. De volgende stap, platformen bouwen met user-generated content die uniek en waardevol is, zodat anderen ernaar linken of delen via social media zoals Facebook end Twitter. Deze keer met platformen waar ik echt passie voor heb. Ik ben nu overtuigd dat mensen niet zomaar een product of dienst kopen. Ze kopen datgene waar de makers in geloven.

In 2007 heb ik Amuseerje.nl mede opricht. Dit is een platform voor locale evenementen in Nederland. Alles van conferenties en concerten tot markten kunnen hier worden gevonden. Mijn medeoprichter is iemand uit de culturele bladenwereld. Zijn verantwoordelijkheid is verkoop en content marketing. Ik ontwikkelde het business model en een web/mobile publishing platform dat ondersteund wordt met advertenties, tickets en e-commerce transacties. We genereren terugkerende inkomsten uit abonnementen en advertenties. Er is sprake geweest van verkoop, maar op dit moment blijft Amuseerje.nl onafhankelijk en volledig beheerd door locale uitgevers.

Tegelijkertijd heb ik samen met een vriend en collega internet expert Wytze Lap homeofthelegends.nl opgericht. Home of the Legends was officieel het eerste sociale sport netwerk in Nederland, waar sportliefhebbers een plek voor hun team/club kunnen maken. Ons business model bestaat uit advertising en affiliate marketing. We hebben 10.000 geregistreerde gebruikers en 100k bezoekers per maand. Op dit moment werken we aan spannende zaken zoals mobiel, live scores, LBS, augmented reality en een wereldwijde uitbreiding.

Beide platformen zijn geweldig om voor te werken en hebben een continue stroom aan user-generated content en sociale interactie. Kijken hoe dit zich ontwikkelt...

Vandaag en de ToekomstSkills

Vandaag en de Toekomst

Tegenwoordig deel ik mijn kennis en ervaring met organisaties, geef ik als interim advies over internet strategie en productontwikkeling en leid ik ontwikkelteams. Ik blijf daarnaast werken aan de bestaande platformen en denk dat ik nog een paar startups in me heb met ideëen rondom mobiel, locatie gebaseerde diensten en 'the social graph' in zowel de commerciële als publieke sector.

Qua strategie, blijf ik zakelijke kansen delen en onderzoek ik trends en internet business modellen. Qua management gaat het over Lean Startups en Scrum. Qua Internet Marketing blijf ik SEO, Web Analytics, Conversie Optimalisatie, Social Media Marketing, Locale Internet Marketing, Content Marketing en in mindere mate PPC Adverteren onderzoeken en gebruiken. Binnen Webdevelopment gaat het allemaal om Wireframing, HTML5, CSS3, JQuery, Mobiele Frameworks, PHP, Ruby On Rails, Python, iPhone, Android, Node, SQL/NoSQL, Hadoop en veel open APIs.

Dus wat is mijn doel in het leven?

Ik ben nieuwsgierig om te achterhalen hoe dingen werken wat verder gaat dan internet business en innovatie (Ik houd ook van koken, geschiedenis, filosofie, natuur, reizen en politiek...). Ik kan er niets aan doen. Leren, kennis delen, anderen helpen en ideëen ontwikkelen, daar sta ik elke ochtend voor op. Het is waar ik goed in ben en een van de voornaamste redenen waarom ik ondernemer ben. Ik hoop dat ik hier ooit betekenisvolle dingen mee kan doen voor de maatschappij.

Ik hoop dat mijn verhaal je inspireert en dat je je kostbare tijd besteed aan dingen die je het liefst doet! Veel geluk en neem gerust contact op voor een praatje.

Aanbevolen Boeken

  • The Lean Startup - by Eric Ries
  • In The Plex: How Google Thinks, Works, and Shapes Our Lives - by Steven Levy
  • The Thank You Economy - by Gary Vaynerchuk
  • Enchantment: The Art of Changing Hearts, Minds, and Actions - by Guy Kawasaki
  • Poke the Box - by Seth Godin
  • Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers - by Alexander Osterwalder, Yves Pigneur
  • Positioning: The Battle for Your Mind - by Al Ries, Jack Trout
  • Rework - by David Heinemeier Hansson, Jason Fried
  • The Mesh: Why the Future of Business Is Sharing - by Lisa Gansky
  • Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die - by Chip Heath
  • The Personal MBA: Master the Art of Business - by Josh Kaufman
  • The Art of SEO: Mastering Search Engine Optimization (Theory in Practice) - by Stephan Spencer, et al.
  • HTML5 and CSS3: Develop with Tomorrow
  • The Facebook Marketing Book - by Dan Zarrella
  • Advanced Web Metrics with Google Analytics, 2nd Edition - by Brian Clifton
  • Don
  • Landing Page Optimization: The Definitive Guide to Testing and Tuning for Conversions - by Tim Ash
  • A Whole New Mind: Why Right-Brainers Will Rule the Future - by Daniel H. Pink
  • Professional Web Design: The Best of Smashing Magazine (Smashing Magazine Book Series) - by Smashing Magazine (Author)
  • Twitter Power 2.0: How to Dominate Your Market One Tweet at a Time - by Joel Comm
  • Twitter Marketing: An Hour a Day - by Hollis Thomases
  • Facebook Marketing: An Hour a Day - by Chris Treadaway, Mari Smith
  • The Search: How Google and Its Rivals Rewrote the Rules of Business and Transformed Our Culture - by John Battelle
  • The Google Story: For Google
  • What Would Google Do? - by Jeff Jarvis
  • The Facebook Effect: The Inside Story of the Company That Is Connecting the World - by David Kirkpatrick
  • Designing with Web Standards (3rd Edition) - by Jeffrey Zeldman
  • The Google Way: How One Company Is Revolutionizing​ Management as We Know It - by Bernard Girard
  • Website Optimization: Speed, Search Engine & Conversi​on Rate Secrets - by Andrew B. King
  • SEO Made Simple For 2011: Search Engine Optimization (Volume 1) - by Jason McCormick (Author)
  • The New Rules of Marketing and PR: How to Use Social Media, Blogs, News Releases, Online Video, and Viral Marketing to Reach Buyers Directly, 2nd Edition - by David Meerman Scott
  • Web Analytics 2.0: The Art of Online Accountability and Science of Customer Centricity - by Avinash Kaushik
  • SEO Help: 20 Search Engine Optimization steps to get your website to Google
  • Conversion Optimization: The Art and Science of Converting Prospects to Customers - by Khalid Saleh
  • Search Engine Optimization (SEO) Secrets - by Danny Dover, Erik Dafforn
  • Search Engine Optimization: SEO Secrets For 2011 - by Mike Monahan (Author)
  • Always Be Testing: The Complete Guide to Google Website Optimizer - by Bryan Eisenberg, John Quarto-von Tividar
  • Web Analytics: An Hour a Day - by Avinash Kaushik
  • Search Engine Optimization (SEO): An Hour a Day - by Jennifer Grappone
  • SEO: Search Engine Optimization Bible - by Jerri L. Ledford
  • Content Rules: How to Create Killer Blogs, Podcasts, Videos, Ebooks, Webinars (and More) That Engage Customers and Ignite Your Business (New Rules Social Media Series) - by C.C. Chapman, Ann Handley
  • SEO Made Simple: Strategies For Dominating The World
  • Search Engine Optimization: Your visual blueprint for effective Internet marketing - by Kristopher B. Jones
  • The Zen of Social Media Marketing: An Easier Way to Build Credibility, Generate Buzz, and Increase Revenue - by Shama Kabani
  • Inbound Marketing: Get Found Using Google, Social Media, and Blogs (New Rules Social Media Series) - by Dharmesh Shah, Brian Halligan
  • Presentation Zen: Simple Ideas on Presentation Design and Delivery - by Garr Reynolds
  • Delivering Happiness: A Path to Profits, Passion, and Purpose - by Tony Hsieh
  • Outliers: The Story of Success - by Malcolm Gladwell
  • Duct Tape Marketing: The World
  • The Referral Engine: Teaching Your Business to Market Itself - by John Jantsch
  • The Ten Faces of Innovation: IDEO
  • The Art of Innovation: Lessons in Creativity from IDEO, America
  • The Back of the Napkin: Solving Problems and Selling Ideas with Pictures - by Dan Roam
  • IdeaSpotting: How to Find Your Next Great Idea - by Sam Harrison
  • Sketching User Experiences:  Getting the Design Right and the Right Design (Interactive Technologies) - by Bill Buxton
  • The Tipping Point: How Little Things Can Make a Big Difference - by Malcolm Gladwell
  • Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us - by Daniel H. Pink
  • Switch: How to Change Things When Change Is Hard - by Chip Heath, Dan Heath
  • A Project Guide to UX Design: For user experience designers in the field or in the making - by Carolyn Chandler, Russ Unger
  • Designing Interactions - by Bill Moggridge
  • Marketing Myopia (Harvard Business Review Classics) (Harvard Business Review Classics) - by Theodore Levitt
  • The 22 Immutable Laws of Branding - by Al Ries, Laura Ries
  • The 22 Immutable Laws of Marketing:  Violate Them at Your Own Risk! - by Al Ries, Jack Trout
  • Making Ideas Happen: Overcoming the Obstacles Between Vision and Reality - by Scott Belsky
  • Tribes: We Need You to Lead Us - by Seth Godin, Seth Godin
  • Purple Cow, New Edition: Transform Your Business by Being Remarkable--Inc​ludes new bonus chapter - by Seth Godin
  • Empowered: Unleash Your Employees, Energize Your Customers, and Transform Your Business - by Josh Bernoff
  • Unleashing the Ideavirus - by Seth Godin
  • Permission Marketing : Turning Strangers Into Friends And Friends Into Customers - by Seth Godin, Keiiti Sakamoto
  • The Dip: A Little Book That Teaches You When to Quit (and When to Stick) - by Seth Godin
  • The Social Media Bible: Tactics, Tools, and Strategies for Business Success - by Lon Safko, David K. Brake
  • The New Community Rules: Marketing on the Social Web - by Tamar Weinberg
  • Freakonomics: A Rogue Economist Explores the Hidden Side of Everything (P.S.) - by Steven D. Levitt, Stephen J. Dubner
  • The Innovator
  • Crush It!: Why NOW Is the Time to Cash In on Your Passion - by Gary Vaynerchuk
  • Engage: The Complete Guide for Brands and Businesses to Build, Cultivate, and Measure Success in the New Web -
  • Linchpin: Are You Indispensable? - by Seth Godin